gościnnie, Karol Trammer

Z Biegiem Szyn: Na Białoruś łatwiej niż do Warszawy

AUTOR

Karol Trammer

urodzony w 1985 r. Absolwent Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego – praca licencjacka “Regionalizacja kolei. Kierunki reformy kolei regionalnych w Polsce” (2007), praca magisterska “Stacja Włoszczowa Północ. Studium lobbingu i rozwoju lokalnego” (2010). Założyciel i redaktor naczelny dwumiesięcznika “Z Biegiem Szyn” (http://www.zbs.net.pl/). Jego teksty i komentarze na temat transportu publicznego ukazywały się na łamach m.in. “Techniki Transportu Szynowego”, “Świata Kolei”, “Nowego Obywatela”, “Życia Warszawy”, “Gazety Stołecznej”, “Dziennika Gazety Prawnej”, “Wprost”, “Wspólnoty” oraz biuletynu Biura Analiz Sejmowych “Infos”. Nie posiada prawa jazdy.

Położona na północno-wschodnim skraju Mazowsza gmina Szulborze Wielkie po ponad pięciu latach odzyskała dostęp do połączeń kolejowych. Gmina ta była dotychczas ofiarą panującego na linii Warszawa – Białystok „rozbicia dzielnicowego”, czyli problemu relacji kolejowych urywających się przed granicą województwa.

Cofnijmy się do lutego 2009 r., gdy zlikwidowany został ruch pociągów osobowych między mazowiecką Małkinią a podlaskim Szepietowem. Wówczas na linii Warszawa – Białystok powstała 40-kilometrowa wyrwa pozbawiona połączeń regionalnych. W wyrwie tej znalazły się dwie mazowieckie gminy: Zaręby Kościelne i Szulborze Wielkie – wraz z trzema leżącymi na ich terenie stacjami: Zaręby Kościelne, Kietlanka, Szulborze-Koty.

1024px-Zaręby_Kościelne

Od ponad pięciu lat przewija się propozycja, by wybranym pociągom Kolei Mazowieckich kursującym z Warszawy Wileńskiej do Małkini wydłużyć relację przez Zaręby Kościelne, Kietlankę i Szulborze-Koty do Czyżewa, czyli pierwszej stacji na terenie województwa podlaskiego. Jednak za każdym razem, gdy pojawiała się ta koncepcja, mazowiecki samorząd uparcie przypominał, że w 2009 r. „podjęto decyzję o nieangażowaniu środków publicznych w uruchomienie połączeń kolejowych na tym odcinku”.

Mimo bierności samorządu województwa mazowieckiego oraz Kolei Mazowieckich, problem kolejowego rozbicia dzielnicowego na mazowiecko-podlaskim pograniczu symbolicznie zelżał. Mianowicie po raz pierwszy od ponad pięciu lat na linii Warszawa – Białystok pojawił się pociąg regionalny, który nie kończy swojej relacji przed granicą województwa. Nadjechał on jednak nie z Warszawy, lecz z Białegostoku.

Mowa o uruchomionych przez Przewozy Regionalne na przełomie czerwca i lipca 2014 r. dwóch parach pociągów kursujących między Małkinią, Białymstokiem i dalej Grodnem na Białorusi. Pociągi te zatrzymują się tylko na wybranych stacjach. W efekcie połączenie kolejowe odzyskał jedynie przystanek Szulborze-Koty. W Zarębach Kościelnych oraz Kietlance nadal nie zatrzymują się żadne pociągi. – Postoje zostały wyznaczone w tych miejscowościach, w których spodziewamy się największych wymian podróżnych. Pod uwagę brano między innymi wielkość miejscowości oraz lokalizację przystanku – wyjaśnia Michał Stilger z centrali Przewozów Regionalnych, informując, że połączenie finansowane jest przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. – Zgodnie z wolą ministerstwa, pociągi te mają mieć charakter połączeń przyspieszonych.

Mieszkańcy Szulborza mogą znów wsiąść do pociągu – jak na razie jednak dojadą nim nie do stolicy własnego województwa, lecz do Grodna na Białorusi. Być może niedługo to się zmieni, ale wciąż wcale nie za sprawą Kolei Mazowieckich. – Planujemy wydłużyć jedną parę pociągów z Grodna do Warszawy. Jeśli nie napotkamy na żadne trudności, nastąpi to już w grudniu tego roku – deklaruje Michał Stilger z Przewozów Regionalnych.

Karol Trammer

 

Tekst pochodzi z dwumiesięcznika „Z Biegiem Szyn”, nr 4/72 (lipiec-sierpień 2014)

W tym samym numerze m. in.:
PŁOCK-WARSZAWA-EXPRESS
Gdy siedem lat temu Koleje Mazowieckie inaugurowały kursowanie pociągu łączącego Warszawę z Płockiem, wydawało się, że kolej w walce z konkurencją drogową jest bez szans. Mimo niekorzystnego dla kolei układu sieci transportowej, czas jazdy pociągu „Mazovia” udało się skrócić na tyle, że stał się on porównywalny z czasem podróży autobusem. Takie atuty, jak skracający się czas przejazdu czy atrakcyjne ceny biletów, poważnie jednak tracą na znaczeniu w sytuacji, gdy oferta przewozowa między Warszawą i Płockiem sprowadza się do zaledwie jednej pary pociągów.

SEKRET SKOKU FREKWENCJI W SKM
Działająca w aglomeracji warszawskiej Szybka Kolej Miejska w ciągu minionego roku odnotowała ogromny wzrost liczby pasażerów – od stycznia do kwietnia 2013 r. średnia miesięczna liczba pasażerów wynosiła prawie 1,5 mln, natomiast w okresie od stycznia do kwietnia 2014 r. miesięczna średnia przekroczyła 2,4 mln. Wiele wskazuje jednak na to, że za skokiem frekwencji wcale nie stoi zmasowany przypływ podróżnych w krótkim czasie, lecz głównie efekt statystyczny związany ze zmianą sposobu pomiaru.

PREZES PKP DORABIA W PZU
Stanowisko szefa PKP S.A. Jakub Karnowski zajmuje od kwietnia 2012 r. – jego miesięczne wynagrodzenie z tego tytułu wynosi 59 tys. zł. Przyjęcie funkcji członka rady nadzorczej PZU oznacza dla Karnowskiego dodatkowe miesięczne wynagrodzenie w wysokości 10 tys. zł.

PODSŁUCHANA OŚMIORNICA
Represje za krytykę Pendolino. Związkowców bitwa o posady w PKP Cargo. Niejasności w finansach Sławomira Nowaka. Korupcyjna bomba w resorcie infrastruktury? Echa afery podsłuchowej.

drukuj

KOMENTARZE

  1. Miesznie dwu porządków tzn. systemu wynagrodzeń i systemu rozwoju strtegiczych połączeń kolejowych jest paranoją . Nie od dziś wiadomym – jest Szwedom , że w Polsce „ latają ” puste pociągi . A więc autor jest za tym marnotrawstwem . Pozostaje kwestia czy jest tego nieświadomy jak niemowlę , czy też w pełni mocy dezinformuje i sieje zamęt . Dzięki Bogu , nie zajmuje żadnego ,nawet podrzędnego stanowiska i nie może SZKODZIĆ ……..A mówić sobie może i tyle zysku co spłynie po gęsi woda . Na koniec apel o wiedzę , informację jak w innych krajach jeździ kolej . . . Wiedza jest , nie zamknęła się w zamku ………………………………………………………………….

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *