gościnnie, Karol Trammer

Z Biegiem Szyn: Pendolino w mniejszym mieście

AUTOR

Karol Trammer

urodzony w 1985 r. Absolwent Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego – praca licencjacka “Regionalizacja kolei. Kierunki reformy kolei regionalnych w Polsce” (2007), praca magisterska “Stacja Włoszczowa Północ. Studium lobbingu i rozwoju lokalnego” (2010). Założyciel i redaktor naczelny dwumiesięcznika “Z Biegiem Szyn” (http://www.zbs.net.pl/). Jego teksty i komentarze na temat transportu publicznego ukazywały się na łamach m.in. “Techniki Transportu Szynowego”, “Świata Kolei”, “Nowego Obywatela”, “Życia Warszawy”, “Gazety Stołecznej”, “Dziennika Gazety Prawnej”, “Wprost”, “Wspólnoty” oraz biuletynu Biura Analiz Sejmowych “Infos”. Nie posiada prawa jazdy.

Od grudnia 2014 r. na polskie tory wyruszyć mają pociągi nowej kategorii Express InterCity Premium – będą to połączenia obsługiwane 20 składami zespolonymi ED250, nazywanymi Pendolino. Pociągi EIC Premium jeździć będą z Trójmiasta do Warszawy, by następnie skierować się ku Centralnej Magistrali Kolejowej, na której – w okolicach Włoszczowy – relacje rozdzielać się będą w trzech kierunkach: do Krakowa, do Wrocławia oraz do Katowic.

Najdłuższy dystans na sieci połączeń EIC Premium pokonywany bez żadnych postojów liczyć ma 205 km – mowa o odcinku między Warszawą Wschodnią a Iławą Główną. Nowe składy mają bez postoju przejeżdżać między innymi przez Legionowo (54 tys. mieszkańców), Nowy Dwór Mazowiecki (28 tys.), Ciechanów (45 tys.) i Mławę (31 tys.). Na Północnym Mazowszu rozkręca się więc walka o postoje pociągów Pendolino.

Tylko Warszawa

Dwumiesięcznik „Z Biegiem Szyn” dotarł do pisma, które na początku kwietnia 2014 r. trafiło do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju od prezydenta Ciechanowa Waldemara Wardzińskiego z Platformy Obywatelskiej. „Przystanek Pendolino w Ciechanowie powinien być uwzględniany we wszystkich projektach przyszłej organizacji ruchu kolejowego” – napisał ciechanowski prezydent, argumentując, że w powiecie ciechanowskim oraz pięciu graniczących z nim powiatach mieszka w sumie 350 tys. osób. Jednocześnie Wardziński zapowiedział budowę przy dworcu w Ciechanowie centrum przesiadkowego z parkingiem Park&Ride, parkingami rowerowymi oraz terminalem autobusowym.

Prezydent Ciechanowa w piśmie do ministerstwa zwrócił uwagę, że aktualne plany oznaczają, że jedynym miastem na terenie województwa mazowieckiego, w którym zatrzymają się pociągi EIC Premium, będzie Warszawa. W stolicy pociągi obsługiwane składami ED250 mają mieć postoje na trzech dworcach: Warszawa Wschodnia, Warszawa Centralna i Warszawa Zachodnia. Z kolei na terenie Trójmiasta Pendolino zatrzyma się pięć razy – na stacjach Gdynia Główna, Sopot, Gdańsk Oliwa, Gdańsk Wrzeszcz i Gdańsk Główny.

Postoje niewskazane

Mianem dyskryminacji mieszkańców Północnego Mazowsza określają całą sprawę senatorowie Prawa i Sprawiedliwości, którzy już dwukrotnie – w lipcu 2013 r. i w styczniu 2014 r. – w swoich oświadczeniach zajęli się kwestią braku postojów pociągów EIC Premium w Ciechanowie lub Mławie. Na ubiegłoroczne oświadczenie senatorskie odpowiedział ówczesny wiceminister transportu ds. kolei Andrzej Massel: „Pociągi EIC Premium stanowić będą najwyższą jakość pasażerskich usług kolejowych, pełniąc rolę kolei dużych prędkości. (…) Zwiększanie liczby postojów jest niewskazane dla kolei dużych prędkości, ze względu na straty w czasie przejazdu i spadek komfortu podróży”.

Obecnie urzędujący wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Klepacki w odpowiedzi na kolejne oświadczenie senatorów poinformował, że plan, by pociągi EIC Premium po drodze między Warszawą a Trójmiastem zatrzymywały się tylko w Iławie, Malborku i Tczewie został zaakceptowany pod koniec 2013 r. przez Komisję Europejską przy wydawaniu zgody na dofinansowanie zakupu 20 składów zespolonych w ramach unijnej pomocy regionalnej. Klepacki dodał, iż „przewóz pasażerów będzie świadczony na zasadach komercyjnych”. To oznacza, że decyzje odnośnie szczegółów obsługi tras pociągami EIC Premium – a więc chociażby liczby postojów na stacjach pośrednich – leżą w gestii przewoźnika, a więc PKP Intercity.

Przedstawiciele tej spółki nie ukrywają, że połączenia EIC Premium będą dedykowane największym aglomeracjom. – Nowe składy mają w jak najkrótszym czasie łączyć duże ośrodki miejskie, stąd nie ma możliwości wprowadzenia zatrzymań na każdej stacji obsługiwanej dziś pociągami TLK. Priorytetem są stacje generujące najlepsze przepływy podróżnych – mówi Beata Czemerajda z PKP Intercity.
Najmniejsze miasta, w których według planów PKP Intercity od grudnia 2014 r. zatrzymają się pociągi EIC Premium, to Sopot (38 tys. mieszkańców), Iława (33 tys.) oraz Włoszczowa (11 tys.).

Pozytywny efekt

Michał Beim, ekspert ds. transportu z Instytutu Sobieskiego, sądzi, że w przypadku połączeń komercyjnych przewoźnicy rzeczywiście sami powinni decydować, gdzie opłaca się lokalizować postoje.
– Nie ma co demonizować pociągów, które pokonują kilkaset kilometrów bez zatrzymywania się. W kategoriach połączeń komercyjnych jest to duży atut. Stąd też połączenia Frecciarossa we Włoszech czy ICE Sprinter w Niemczech cieszą się taką popularnością wśród klientów biznesowych, spragnionych spokojnej podróży bez ciągłej wymiany pasażerów na stacjach pośrednich – mówi Beim. – Zdarza się jednak, że pociągi TGV czy ICE zatrzymują się w małych miastach – jak choćby we francuskim Forbach liczącym 27 tys. mieszkańców czy w niemieckim Montabaur, 12,5-tysięcznym mieście położonym na linii dużych prędkości między Kolonią i Frankfurtem.

Z kolei na trasie z Berlina do Hamburga część pociągów ICE, kursujących z prędkością 230 km/h, zatrzymuje się po drodze w miastach Wittenberge (19 tys. mieszkańców) i Ludwigslust (13 tys. mieszkańców). – Daje to oczywiście pozytywny efekt dla tych miast, jednak jest zawsze pytanie o efekty ekonomiczne dla kolei – mówi Michał Beim, zastanawiając się przy tym, na ile w Polsce mieszkańcy mniejszych ośrodków będą skłonni płacić wysokie stawki za podróże składami EIC Premium. – Jeśli jednak samorządy i kolejarze wypracują wspólny model rozwoju, dzięki któremu będzie więcej pasażerów niż przeciętnie, to dlaczego by nie oferować obsługi tych miast, może nawet tylko co któryś kurs.

Strata minimalna

Beata Czemerajda z PKP Intercity podkreśla, że brak postojów pociągów EIC Premium wcale nie będzie oznaczał, że miasta Północnego Mazowsza zostaną bez połączeń dalekobieżnych. – Ciechanów czy Mława nadal będą obsługiwane naszymi pociągami, nawet gdy nie będą zatrzymywały się tam pociągi EIC Premium.

Ewa Blankiewicz z Urzędu Miasta Ciechanowa: – Oczywiście szersza oferta połączeń TLK czy też Kolei Mazowieckich zawsze będzie mile widziana, ale nawet nie zakładamy, że nie będzie zgody na zatrzymywanie się w Ciechanowie również pociągów EIC Premium. Atrakcyjniejsza oferta połączeń kolejowych w dobie wzrostu znaczenia i siły przyciągania miast metropolitalnych to niezbędny warunek rozwoju mniejszych i średnich miast.

Walka o dodatkowe postoje toczy się nie tylko na Mazowszu. Także władze 24-tysięcznego Lublińca w województwie śląskim chcą, by składy Pendolino łączące Warszawę z Wrocławiem po drodze zatrzymywały się nie tylko w Częstochowie i Opolu, ale i w Lublińcu. – Na całym odcinku Wrocław – Warszawa będzie to strata minimalna – przekonywał na antenie TV Silesia Edward Maniura, burmistrz Lublińca.

Karol Trammer

 

Tekst pochodzi z dwumiesięcznika „Z Biegiem Szyn”, nr 3/71 (maj-czerwiec 2014)

W tym samym numerze m.in.:

CO DALEJ Z PENDOLINO?
Od grudniowej zmiany rozkładu jazdy wszystkie składy ED250 mają pokonywać w sumie ponad 20 tys. km w ciągu jednej doby. Pozostaje tylko pytanie, na ile w ogóle realny jest grudniowy termin uruchomienia przewozów pociągami Pendolino.

WYTYCZNE Z MÓZGU
Na wszystkich liniach kolejowych powinny występować kilkugodzinne luki w ruchu pociągów. Zmiana kierunku jazdy lub zmiana lokomotywy pociągu towarowego powinna trwać 40 minut. Jak Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym PKP PLK niweczy efekty osiągane dzięki modernizacjom i rewitalizacjom linii kolejowych.

POCIĄGI EUROCITY NA POŁUDNIE: POJAWIAJĄ SIĘ I ZNIKAJĄ
Dwumiesięcznik „Z Biegiem Szyn” dotarł do zarysu rozkładu jazdy pociągów międzynarodowych wchodzącego w życie pod koniec tego roku. Od grudnia 2014 r. po rocznej przerwie ma zostać przywrócone kursowanie pociągu EuroCity „Praha”, łączącego bezpośrednio stolice Polski i Czech. Jednakże wraz z ponownym pojawieniem się pociągu EuroCity „Praha”… zniknie jedyne połączenie realizowane w ciągu dnia między Warszawą a Bratysławą oraz Budapesztem.

DRESZCZE BIEŃKOWSKIEJ
Na początku raportu poświęconego dziesięcioleciu Polski w Unii Europejskiej możemy przeczytać, że „przystępując do UE w 2004 r., Polska wsiadła do »rozpędzonego pociągu«, poruszającego się według skomplikowanych mechanizmów i zasad gry wypracowanych w ciągu 50 lat procesu integracji”. I właściwie na tych słowach kończy się tematyka kolejowa w raporcie…

drukuj

KOMENTARZE

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *