Drogie Czytelniczki, Drodzy Czytelnicy,

 

oddajemy w Wasze ręce kwietniowe wydanie „Nowych Peryferii”. W tym miesiącu na numer składają się przede wszystkim teksty literackie lub takie, które wprost lub pośrednio odnoszą się do utworów artystycznych oraz ich społecznego otoczenia.

Szczególnie dumni jesteśmy z tego, że w dziale „Drobiazgi” ukazują się dziś utwory literackie bardzo wysokiej próby. Przeczytacie u nas wiersze Wioletty Grzegorzewskiej i Łukasza Jarosza oraz opowiadanie Andrzeja Muszyńskiego. Kunszt literacki oraz osobista perspektywa w różnych proporcjach łączą się w nich z umiejętnością mówienia o świecie wspólnym. A jeśli wierzyć Marii Dąbrowskiej i jej ideowym patronom, to właśnie w wierności zasadom sztuki literackiej przejawia się społeczne, więziotwórcze zaangażowanie sztuki.

Z twórczością wspomnianej właśnie pisarki wiąże się „Skandal russowski” Jarka Górskiego. To starannie przeprowadzone filologiczne śledztwo, dzięki któremu dowiecie się o nie zbadanym dotąd epizodzie historii rodzinnej autorki „Nocy i dni”, rzucającym nowe światło na genezę pewnych wątków tej powieści.

Społeczne, czy wręcz polityczne aspekty sztuki to ważny temat tekstu Oli Bilewicz. Recenzja „Pokotu” Agnieszki Holland, filmowej adaptacji powieści Olgi Tokarczuk, jest głosem ostrzeżenia, pokazuje bowiem, jak krótka jest droga prowadząca od intencjonalnego lub przygodnego udziału w bieżących sporach do zajęcia stanowiska etycznie wątpliwego. „Historia marginesów” Michała Pospiszyla to z kolei rozważania nad projektem narracji historycznej uwzględniającej głos grup zmarginalizowanych. I ten artykuł ma za punkt wyjścia sztukę, którą dziś moglibyśmy, nieco anachronicznie, nazwać „zaangażowaną” – Tkaninę z Bayeux oraz sztukę iluminatorską wieków średnich.

Numer uzupełniają trzy teksty z innego porządku. Konrad Malec pisze dla Was tym razem o dudku i jego niezasłużenie złej wśród ludzi opinii, Karol Kurnicki o zjawisku przemocy infrastrukturalnej, zaś Ilona Matysiak – o rolniczych gospodarstwach opiekuńczych za granicą oraz perspektywach ich rozwoju w Polsce.

Zapraszamy do lektury z nadzieją, że znajdziecie w niej nie tylko okazję do dyskusji, ale też satysfakcję i zachwyt urodą słów i obrazów. Za te ostatnie dziękujemy Wacławowi Maratowi i Monice Tyczyńskiej.



***

Na zakończenie chcielibyśmy serdecznie podziękować Oli Bilewicz za tytaniczną pracę, zaangażowanie i wszystkie zalety, które, jako redaktorka naczelna, wnosiła w pracę zespołu naszego pisma. Ola zostaje z nami, a zadanie koordynowania pracy zespołu obejmują Ewa Korzeniowska i Michał Wójtowski.

Redakcja „Nowych Peryferii”

drukuj

KOMENTARZE

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *